Kinderen en de Geest

Kunnen kinderen ook de Heilige Geest krijgen? De Heilige Geest is een belofte die ook voor kinderen geldt. Sterker nog, kinderen hebben de Geest van God net zo hard nodig om te geloven en vol te houden als volwassenen. Door niet met kinderen te bidden voor de vervulling met de Geest laat je kansen liggen.
Veel christenen redeneren als het over kinderen en de Geest gaat als volgt: Laten ze eerst maar eens in Christus gaan geloven. Die Geest Van God is al zo ingewikkeld, dat komt nog wel. Nou is het waar dat de Geest lastiger is om te bedenken, omdat Jezus en de Vader veel tastbaarder lijken. Maar misschien is dat voor volwassenen wel een veel groter probleem dan voor kinderen. Met hun flexibele geest en groter voorstellingsvermogen, staan juist kinderen open voor de Geest. De Geest verbindt hen ook aan Christus.
Het is goed voor kinderen om de Geest van God te ervaren. Dat is goed omdat het ontmoetingen met God zijn. En juist die ontmoetingen bevestigen het geloof, ook als het in later jaren moeilijker wordt om te blijven geloven.
God maakt op allerlei manieren gebruik van kinderen in zijn koninkrijk. Hun gaven en talenten worden versterkt en beter bruikbaar door de werking van de Geest. Terwijl mensen vaak denken vanuit kennis, macht en aanzien, kan God van iedereen gebruik maken.
Je hoeft dus ook niet verbaasd te zijn als ook kinderen de bijzondere tekenen laten zien van de werking van de Geest. Ze kunnen spreken in tongen, in vervoering raken of profeteren. Het is allemaal dezelfde werking van de Geest. Natuurlijk is het goed om ook kinderen erop te wijzen dat dit de uiterlijke verschijnselen zijn en dat het daar niet om draait. Het gaat om de innerlijke doorwerking van de Geest, die ons verbindt aan God en ons steeds meer laat lijken op Jezus Christus.
Elke houding die suggereert dat jongeren en kinderen eerst maar eens volwassen moeten worden in een gemeente en dan gebruikt kunnen worden, staat haaks op de opmerking van Jezus dat we als de kinderen moeten worden om het koninkrijk van God binnen te gaan. Dus juist die kinderlijke, ontvankelijke houding is nodig om gebruikt te worden in het koninkrijk van God. Het is daarom goed om kinderen en jongeren eigen verantwoordelijkheden te geven.
Het is ook precies de belofte die God geeft in Joel. Oude mensen zullen dromen dromen en jonge mensen zullen gezichten zien als de Geest van God wordt uitgestort. Anders gezegd: De Geest van God maakt in zijn werking geen onderscheid tussen oud en jong. Dat is ook de belofte die Petrus uitspreekt: voor u is de belofte en voor uw kinderen. Die belofte is tenminste ook de komst en werking van de Heilige Geest. Ook kinderen delen dus in die belofte.
Prachtig wordt de werking van de Geest in kinderen beschreven in psalm 8. Op het gebrabbel van zuigelingen kan God sterkte grondvesten. Zo kan God met zijn Geest dus gebruik maken van jonge mensen.

Juli 2013

Meer gedachten



Mijn boek
over de  Geest
van God 

 

Boek over 
rouw
Klik  op de foto. 

      Gastenboek

Uw ervaringen delen?
Vul ons GASTENBOEK in!